söndag 19 januari 2014

Hemska tankar om Hannibal


Jag hade sett på-annonseringarna om den nya serien om Hannibal Lecter, den kände seriemördaren som blev en pop-ikon med filmen När lammen tystnar (Silence of the lambs, 1991), men tänkte att det skulle vara någon slags urvattnad-för-tv-variant som jag omöjligen skulle tycka vara intressant.

Men en uttråkad dag tänkte jag att jag skulle slänga ett öga på första avsnittet bara för att.



Efter att ha slukat alla 13 avsnitten i första säsongen på kort tid kan jag bara konstatera att jag är glad att jag gav serien en chans.

Man får väldigt sällan se förövarna i serien begå sina våldsamma brott men man får en grundlig titt på det dem lämnar efter sig och det ger en kall, klinisk effekt trots att skådeplatserna är grymmast tänkbara.

Mads Mikkelsen i titelrollen är underbar; artikulerad, kalkylerande, intelligent och obehaglig på ett elegant och svalt sätt. Hans rolltolkning är mer raffinerad än Anthony Hopkins mer påtagligt hyper-störda monster, Mikkelsen tonar ner hela karaktären och det fungerar väldigt effektivt.

Serien utspelar sig innan filmen Röda Draken (Red Dragon, 2002), eller för den delen innan Manhunter från 1986 som också är en filmatisering av romanen Röda draken men stöpt i Michael Manns tappning. Båda filmerna har sina förtjänster och båda bör ses av dem som gillar karaktären Hannibal Lecter.



Hannibal Lecter är alltså fortfarande en ryktbar psykolog (och en fri man) i TV-serien och han hjälper FBI och framförallt seriemördarprofileraren Will Graham att hitta seriemördare. Väldigt ironiskt, och mycket riktigt är det inte alltid Hannibal hjälper till, ibland puttar han utredningar på helt fel håll.

Framförallt är det sökandet efter en copycat-mördare som han gör allt för att trassla till, eftersom det är han själv som utfört morden.


Gamla X-Files-skönheten Gillian Anderson dyker upp i en mindre roll som Hannibal Lecters terapeut, de delar också ett traumatiskt förflutet. Hon spelar för övrigt huvudrollen i utmärkta TV-serien The Fall också.

Ibland är det skönt att ha fel och få sina fördomar krossade,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar